MUQADDIMAH

BAHAWA dengan sesungguhnya adalah diisytiharkan, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA'RUF WAN NAHYU 'ANIL MUNGKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka inilah diisyiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan "PARTI ISLAM SEMALAYSIA"

Wednesday, May 4, 2011

Muktamar Dewan 'Ulama, Pemuda dan Muslimat PAS akan gunakan format baru

Dewan Pemuda PAS mengadakan pemilihan Jun ini dengan pertama kali memperkenalkan sistem pencalonan dibuat oleh peringkat kawasan - perkembangan yang dijangka akan membuka kepada persaingan lebih terbuka kali ini.

Mesyuarat agung tahunan Dewan Pemuda PAS kawasan akan berlangsung sehingga 18 April.

Ia akan berlangsung dengan melaksanakan beberapa peruntukan yang telah ditetapkan dalam pindaan Perlembagaan PAS dua tahun lalu, di mana buat pertama kali Pemuda PAS peringkat kawasan diberi hak untuk mencalonkan dan memilih barisan kepimpinan Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) bagi sesi 2011/2013.

Setiausaha Pemuda PAS Pusat Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, pindaan perlembagaan ini telah pun dipraktikkan semasa muktamar tahun lalu, tetapi ia tidak melibatkan proses pencalonan dan pemilihan pucuk pimpinan tertinggi Pemuda PAS.

“Tahun lalu, buat pertama kali muktamar DPPP termasuklah Dewan Ulama PAS Pusat dan Dewan Muslimat PAS Pusat menerima kehadiran perwakilan dari peringkat kawasan.

“Sebelum itu, perwakilan hadir terdiri daripada perwakilan dipilih pada muktamar dewan-dewan di peringkat negeri,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Penerangan Pemuda PAS pusat Suhaizan Kayat ketika dihubungi The Malaysian Insider mengakui sistem baru ini akan membuka kepada lebih banyak pencalonan berbanding masa-masa lalu.

“Dengan cara baru ini, saya jangkakan lebih banyak pencalonan akan dibuat sebab ia datang dari peringkat kawasan.

“Kita ada sejumlah kawasan, yang banyak, dan sudah pasti banyak kawasan akan membuat pencalonan. Sebelum ini pencalonan dibuat oleh negeri-negeri,” katanya.
Ketika ditanya sama ada ia akan mendedahkan kepada persaingan sengit dalam PAS, kata beliau, “tetapi saya melihat kepada lebih banyak pencalonan.”

Muktamar Dewan Pemuda PAS Pusat kali ke-52 ini akan diadakan 1 dan 2 Jun ini.

No comments:

Post a Comment