MUQADDIMAH

BAHAWA dengan sesungguhnya adalah diisytiharkan, demi untuk menyempurnakan taqwa kepada Allah dan kebaktian kepada sesama manusia, yang dijadikan bagi menegakkan AL AMRU BIL MA'RUF WAN NAHYU 'ANIL MUNGKAR dalam kehidupan bermasyarakat dan bernegara, maka inilah diisyiharkan sebuah pertubuhan yang dinamakan "PARTI ISLAM SEMALAYSIA"

Tuesday, May 19, 2009

Pemilihan Dewan Ulamak, Pemuda dan Muslimat PAS Pusat sesi 2009-2011

Pemilihan bagi jawatan Ketua Pemuda PAS Pusat, pemilihan dijangka akan berlaku antara Ustaz Nasarudin Hassan; Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat sekarang, dengan Zaki Ibrahim; Bendahari Pemuda PAS Pusat, apabila nama mereka dicalonkan untuk jawatan itu.

Pemilihan ini menurut Fasal 46 (2) Perlembagaan PAS.

Sementara itu, Datuk Harun Taib dijangka memenangi jawatan Ketua Dewan Ulama PAS Pusat tanpa bertanding apabila hanya nama beliau sahaja yang dicalonkan untuk jawatan tersebut.

Manakala bagi jawatan Timbalan Ketua pula, dua nama telah dicalonkan iaitu penyandang sekarang Ustaz Hashim Jasin dan Dato' Ahmad Yaakob yang juga Timbalan Menteri Besar Kelantan.

Kedudukan Harun sebagai ketua Dewan Ulama hanya sah selepas beliau menerima pencalonan ini. (Pemilihan Ahli Jawatrankuasa Dewan Ulamak berdasarkan Fasal 39 (2) Perlembagaan PAS).

Harun Taib adalah Ketua Dewan Ulama PAS sebelum ia diambil alih oleh Datuk Muhamad Daud 2007 lalu. Harun bertanding jawatan timbalan presiden menentang Nasharudin Mat Isa namun kalah pada tahun itu.

Bagi Dewan Muslimat pula, pertandingan dijangka sengit apabila empat nama telah dicalonkan untuk jawatan Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat.

Mereka adalah Dr Asiah Ali, Ustazah Azizah Khatib, Ustazah Nuridah Salleh; penyandang jawatan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, dan Dr Siti Mariah Mahmud.

(Pemilihan Ahli Jawatankuasa Kerja Dewan Muslimat PAS Pusat adalah menurut Fasal 58 (2) Perlembagaan PAS).

Bagaimanapun kedudukan ini hanya sah apabila kesemua mereka menerima pencalonan ini menjelang tarikh tutup 25 Mei ini.Perkara ini diumumkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilih PAS Pusat, Datuk Mustafa Ali dalam sidang medianya hari ini.

No comments:

Post a Comment